Seleccionar página

Turbo rotondes: què són i per a què serveixen

Jul 5, 2023

L’alcalde s’ha compromès ‘a arreglar’ el nou format de rotondes de Vilanova, tot i que segueixen paràmetres d’eficiència i de millora de la regulació de trànsit.

 

Encara que les anomenades turbo rotondes van ser inventades el 1998 als Països Baixos, és en els últims anys quan se n0ha començat a multiplicar l’ús per optimitzar la capacitat de les glorietes tradicionals i evitar els problemes que sorgeixen en la seva utilització, cosa que en limita la capacitat i en pertorba el funcionament.

Les glorietes de diversos carrils s’instal·len en interseccions on el volum de trànsit és tan elevat que supera la capacitat d’una glorieta d’un carril. En aquestes, de vegades, la confusió sobre quin vehicle té prioritat en sortir provoca col·lisions. El disseny de les turbo rotondes resol aquesta qüestió.

Les turbo rotondes es presenten ara com un illot central de manera no circular que canalitza tot el trànsit des de les entrades i al llarg de la calçada, segons el destí a seguir. Per tant, és el conductor qui ha de seleccionar a quina sortida s’adreçarà abans d’entrar a la turbo rotonda.

Una turbo rotonda redueix el nombre de punts de conflicte de 16 a 10 en eliminar els problemes per la invasió del carril adjacent.

Una turbo rotonda redueix el nombre de punts de conflicte de 16 a 10 en eliminar els problemes per la invasió del carril adjacent. Un altre benefici addicional és que el trànsit que circula a la direcció principal només ha de considerar un carril abans d’entrar, per la qual cosa són més segures.

Hi ha estudis comparatius sobre la capacitat d’una turbo rotonda davant de les de tipus convencional de dos carrils. Conclouen que la primera admet entre un 25% i un 35% més de trànsit, segons el seu volum, el disseny de l’obra i el comportament del conductor.

Què en diu el nou alcalde Juan Luis Ruiz?

En diferents publicacions a xarxes socials, Juan luis Ruiz, el nou alcalde de Vilanova i la Geltrú, en comptes de defensar un model de gestió del trànsit implantat arreu dels països europeus i amb evidents millores en la gestió del trànsit i la reducció de la sinistralitat, s’excusa en que la seva implantació van estar gestionades per un govern anterior.

Què farà passades aquestes setmanes que demana?
Farà ús de l’evidència i de les proves de bon funcionament d’aquest tipologia de rotondes? O vendrà la reducció de sinistralitat als haters de les xarxes socials i adictes al cotxe i la velocitat?